ADORNO50° WIEN-SIENA 2019

Programma
Siena 21-23 novembre 2019

In occasione del cinquantesimo anniversario della scomparsa di Theodor W. Adorno (1903-1969), la Justus Liebig Universität di Gießen, l’Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien con la collaborazione dell’Arnold Schoenberg Center di Vienna, e l’Accademia Musicale Chigiana di Siena, in collaborazione con la Fondazione Giorgio Cini di Venezia, ospitano due convegni dedicati a una vasta area di riflessione del filosofo che comprende la scrittura, le esecuzioni e le più recenti forme di mediazione della musica. I saggi di Adorno verranno analizzati alla luce delle recenti acquisizioni delle scienze umane e della pratica musicale. I lavori dei due convegni si concentreranno sul rapporto tra notazione e realizzazione sonora, una questione intorno a cui ruota l’incompiuta Theorie der musikalischen Reproduktion di Adorno.

Il primo convegno Music, Writing, Difference – An Interdisciplinary Conference on Adorno’s Theory of Musical Reproduction avverrà a Vienna presso l’Arnold Schoenberg Center, 3-5 April 2019. L’iniziativa è parte del progetto di ricerca Writing Music, diretto da Federico Celestini (Universität Innsbruck), Matteo Nanni (Universität Gießen), Simon Obert (Paul Sacher Stiftung Basel), Nikolaus Urbanek (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien).

Il secondo convegno The Mediations of Music: Theodor W. Adorno’s Critical Musicology today che si terrà a Siena presso l’Accademia Musicale Chigiana, 21-23 November 2019, sarà coordinato da Gianmario Borio con il sostegno di Stefano Jacoviello, Nicola Sani e Stefano Velotti. Il rapporto tra segno e suono verrà messo a confronto con le forme di mediazione della musica rese possibili dalla riproduzione meccanica e dalle tecnologie elettroniche.

***

In occasion of the 50th anniversary of the death of Theodor W. Adorno (1903-1969), the Justus Liebig University Gießen, the University of Music and Performing Arts Vienna in collaboration with the Viennese Centre for Research on Arnold Schönberg, and the Accademia Musicale Chigiana in Siena, together with the Fondazione Giorgio Cini (Venice), will host two conferences dedicated to a wide area of thought outlined by the philosopher. The topics will include music writing, performance of musical texts and the most current forms of music mediation. Adorno’s essays will be examined in the light of recent acquisitions of the humanities and musical praxis.

The first appointment Music, Writing, Difference – An Interdisciplinary Conference on Adorno’s Theory of Musical Reproduction (Vienna, 3-5 April 2019) is part of the international research project Writing Music, directed by Federico Celestini (Universität Innsbruck), Matteo Nanni (Universität Gießen), Simon Obert (Paul Sacher Stiftung Basel), Nikolaus Urbanek (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien). Work will focus on the relationship between notation and sound production, a major subject in Adorno’s unfinished book Towards a Theory of Musical Reproduction.

This text will be also a key topic at the second conference The Mediations of Music: Theodor W. Adorno’s Critical Musicology Today (Siena, 21-23 November 2019), coordinated by Gianmario Borio with the support of Stefano Jacoviello, Nicola Sani and Stefano Velotti. The relationship between sign and sound will be investigated along with the mediations of music that mechanical reproduction and electronic technologies have made possible.

***

INTERNATIONAL SYMPOSIUM
The Mediations of Music: Theodor W. Adorno’s Critical Musicology today
Le mediazioni della musica: La musicologia critica di Theodor W. Adorno oggi

ACCADEMIA MUSICALE CHIGIANA SIENA,
November 21st-23rd 2019

Conception and coordination: Gianmario Borio
Advisory Board: Stefano Jacoviello, Nicola Sani, Stefano Velotti

THURSDAY 21 NOVEMBER
Università di Siena, Rettorato, Aula Magna Storica, h 17:30
Opening: Nicola Sani (Accademia Musicale Chigiana), Gianmario Borio (Università di Pavia)

H 18:00
Conversation with Paolo Fabbri and Giacomo Manzoni
After Adorno: his life, his legacy
(conferenza in italiano)

Università di Siena, Rettorato, Aula Magna, h 21
Concert: Adorno Quartet

FRIDAY 22 NOVEMBER
Palazzo Chigi Saracini, Teatrino, h 10:00-13:00
Music in the Electronic Age and The Questions of Mediation– La musica nell’era elettronica e i problemi della mediazione
[Reference text: Current of Music]
Dieter Mersch (Hochschule der Künste, Zürich)
Michela Garda (Università di Pavia)
Esteban Buch (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris)
Chair: Matteo Nanni (Universität Gießen)

Lunch break 13:00-15:00

Palazzo Chigi Saracini, Teatrino, h 15:00-18:30
Notation and Perfomance – Notazione ed esecuzione
[Reference text: Zur Theorie der musikalischen Reproduktion - Towards a Theory of Musical Reproduction]
Andreas Meyer (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, Stuttgart)
Daniel Leech-Wilkinson (King’s College, London)
Alessandro Cecchi (Università di Pisa)
Chair: Gianmario Borio (Università di Pavia)

Teatro dei Rinnovati, Piazza del Campo, h 21:00
MICAT IN VERTICE Opening Concert

SATURDAY 23 NOVEMBER
Palazzo Chigi Saracini, Teatrino, h 10:00-13:00
Music on Screen – Musica sullo schermo
[Reference text: Adorno/Eisler, Komposition für den Film (Composing for the Films)]
Lydia Goehr (Columbia University)
James Buhler (University of Texas, Austin)
Guido Heldt (University of Bristol)
Chair: Stefano Velotti (Università di Roma – La Sapienza)

Lunch break 13:00-15:00

Palazzo Chigi Saracini, Teatrino, h 15:00-18:30
The Universe of Recorded Music – L’universo della musica registrata
[Reference text: Adorno, On Popular Music]
Vincenzo Caporaletti (Università di Macerata)
Makis Solomos (Université Paris 8)
Ralf von Appen (Universität Gießen)
Chair: Stefano Jacoviello (Università di Siena)

Scarica la locandina